Anne Frank,
een meisje dat ook “in haar kot” moest blijven.
Niet omdat er een virus ronddwaalde in de wereld…
Alhoewel…
Net voor de tweede wereldoorlog komt Hitler aan de macht in Duitsland.
Het gaat niet goed in het land en Hitler geeft onder andere de Joden daar de schuld van.
Hitler probeert in heel het land de haat tegenover Joden aan te wakkeren. Heel wat mensen geloven hem en doen mee hun best om het leven van de Joden moeilijk te maken.
Zo mogen ze niet meer naar eender welke school of winkel.
Mogen ze niet meer naar de zoo of een museum….
Het ‘antisemitisme’ (een moeilijk woord voor het haten van de Joden) is precies even besmettelijk als een virus.
Het breidt zich uit, meer en meer.
Eerst vlucht de familie naar Nederland omdat ze denken daar veilig te zijn.
Maar het antisemitisme kent ook geen grenzen en ook in Nederland groeit de haat tegenover de Joden.
Uiteindelijk besluit de familie onder te duiken.
Voor haar dertiende verjaardag krijgt Anne een dagboek…
Als je deze thema afgewerkt hebt :
- weet je hoe belangrijk haar dagboek voor Anne was.
- weet je hoe het leven van Anne Frank ‘in haar kot’ heeft ervaren. Wat ze dacht, voelde, beleefde, boos en blij maakte.
- heb je zelf nagedacht over ….
Anne Frank heeft gedurende haar verblijf in het “achterhuis” een videodagboek bijgehouden.
Elke link laat je een stukje van het dagboek zien.
Klik op de link.
FRAGMENT 1:
Maak kennis met Anne die vertelt over hoe de oorlog voor haar begon…
- Wat veranderde er voor Joden? ...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
- Als je goed gekeken hebt, weet je ook hoe Anne zich voelde toen ze hoorde dat de oorlog uitbrak.
Vertel hier iets over.
...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Het is vreemd voor Anne.
Ze moet zomaar vertrekken en haar kat achterlaten.
Toen de regering hier besliste dat wij ons aan een aantal regels moesten gaan houden,
kwam dat ook onverwacht.
Moesten we onze klas en vriendjes een beetje “achterlaten”.
Mogen we niet meer op bezoek bij oma en opa.
Zwembaden, speeltuinen, pretparken, zeeklassen ….
Eigenlijk moeten wij nu ook heel wat achterlaten….Wat is voor jou het moeilijkste om “achter” te laten? ......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
FRAGMENT 2:
Ik schrijf een aantal gevoelens die ik ontdekte in het ‘vlogboek’ van Anne.
Kan jij er een situatie of ervaring aan koppelen?
Angst ...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Verliefd ...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Twijfel
...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Was jij ook al eens verliefd?
Hoe voelde jij je toen?
Ben je de laatste tijd
ook soms bang.......... Waarvoor?
FRAGMENT 3:
Je hoort Anne spreken over invasie.
Ze bedoelt daarmee dat het Duitse leger verdreven wordt uit Nederland en andere landen waar oorlog is.
Je ziet in het begin van het fragment ook dat Anne de moed echt wel verloren is.
Ze maakt zich zorgen over de achterstand die ze oploopt door niet naar school te kunnen gaan…
Dat horen wij nu in de media ook vaak nu kinderen niet naar school kunnen.
- Hoe proberen wij, leerkrachten, nu om jullie toch nog heel wat bij te leren? ...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Toch wil Anne haar tijd nuttig doorbrengen. Ze leest, leert, schrijft…
Ze is creatief bezig, ondanks haar beperking. Ze zit namelijk ‘in haar kot’.
Waar ben jij zoal mee bezig geweest tijdens deze periode?
Welke dingen deed jij om je tijd nuttig te besteden? Lezen, gamen, spelletjes spelen met je familie,….?
- Heb jij ook ‘nieuwe’ dingen ontdekt?...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
FRAGMENT 4:
Je mag dit fragment bekijken en even opschrijven wat het met jou doet, dit te zien. ......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
FRAGMENT 5:
“Het leven is zo positief als je het bekijkt.”
Wat ervaar jij als positief dezer dagen? .....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
FRAGMENT 6:
“Ik snap gewoon niet waarom we de neiging hebben dat we alles wat we door de eeuwen heen gemaakt hebben, willen vernielen.”
Wat denk jij over deze uitspraak van Anne? Ze schreef dit in haar dagboek.
Wat zou zij ermee bedoelen? Wat wordt er volgens haar vernield? ....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
“Ik ben er klaar mee om als een kind behandeld te worden en geen vertrouwen te krijgen.”
Ken jij dat ook? Wat denk jij dan? Hoe voel jij je dan? ....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
FRAGMENT 7:
Dit fragment begint met een ruzie aan tafel.
Tja, de mensen zitten al maanden lang steeds in die kleine ruimte samen.
Dat kan soms tot ruzie leiden.
Nu wij ‘in ons kot’ moeten blijven, kan er ook wel eens ruzie zijn.
- Omdat je broer of zus de tablet alweer heeft.
- Omdat je mama moet werken van thuis uit en niet met je kan spelen.
- Omdat jij je vrienden mist en niet weet wat je moet doen….
Hoe lossen jullie de ruzies op? Heb je een goede tip om hiermee om te gaan?
.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
* AWEL luister naar kinderen en jongeren
bel 102/ AWEL.BE
FRAGMENT 8:
In dit fragment zie je dat Anne het heel erg zwaar heeft met de situatie waarin ze zit.
Ze kan niet naar buiten terwijl de helpers een ‘gewoon’ leven leiden.
Miep, één van de helpers brengt iets lekkers mee.
Hoe reageert Anne hierop? ...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Is er iemand die jou ook al verraste nu je niet zomaar buiten kan komen om eens op het pleintje te gaan spelen?
Of nu je niet meer naar de jeugdvereniging kan gaan? Nu je niet meer naar opa en oma kan?
Wie was het? _______________________________
Hoe werd je verrast? ________________________________________________________________
Wat vond je hiervan? ______________________________________________
Heb jij al eens iemand kunnen verrassen?
Wat deed je? Voor wie?
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
FRAGMENT 9:
Geallieerden: Dat is het leger dat de Duitsers verdrijft uit de landen waarin zij op dit moment “de baas” zijn.
Normandië is een plaats aan de Franse kust.
Iedereen is blij, opgelucht dat de redding nabij is.
Toch voelt Anne zich ook onzeker.
Zal mijn huis er nog zijn?
Zullen mijn vriendinnen er nog zijn?
Zal mijn school er nog zijn?
Wat vraag jij je zoal af?
Hoe denk jij dat het zal zijn als je weer naar de jeugdvereniging mag?
Als je weer naar je sportclub mag?
Als je weer…..?
Maakt het je blij? Zenuwachtig?....
Vertel hier wat over.
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
“Het allerbelangrijkste is Moortje weer zien.”
Wie wil jij zo snel mogelijk weer zien na de lockdown?.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
FRAGMENT 10:
Anne baalt ervan dat iedereen kritiek op haar heeft.
Het is ook niet leuk….
Speciaal opdrachtje voor jou….
Geef iedereen in je omgeving eens een complimentje ,
heb oog voor het positieve in en voor elkaar!
FRAGMENT 11:
“De natuur blijft gewoon de natuur… ondanks alles”
Anne zit graag op de zolder van het huis. Dat zie je in dit fragment.
Ze heeft uitzicht op een kastanjeboom. Ze ziet hem veranderen doorheen het jaar.
Dat geeft haar rust, maar ook verwondering.
Wat in de natuur spreekt jou erg aan? Waar heb jij bewondering voor? .......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Het is mooi weer!
We mogen volop genieten en dankbaar zijn.
Soms zouden we onze hersenen even uit moeten kunnen zetten.
We zouden even moeten kunnen stoppen met denken.
Eventjes met een leeg hoofd te tuin in of het veld en genieten.
Kan jij genieten van de geur een bloem? van het gevoel van water? Van de geur van gras.
Opdracht!
- Ga naar jouw tuin of park, trek het veld in of maak een wandeling.
- Kijk heel goed om je heen.
- Welke dingen zijn jou nog nooit eerder opgevallen? (Kleuren, geuren, bloemen, ...)
- Maak een lijstje van die dingen.
Hoe eindigt het verhaal Van Anne Frank? Of… hoe begint het?
Vrijdag 4 augustus 1944 is een warme, zonnige dag in Amsterdam. Voor de onderduikers is het dag 761 in het Achterhuis, ruim twee jaar nadat Anne op 6 juli 1942 met het gezin de schuilplaats binnenstapt.
‘Er kwam een kleine man binnen met een revolver in de hand, op mij gericht.’
(Miep Gies, één van de helpers)
Op de eerste verdieping is het kantoorpersoneel aan het werk als opeens de deur opengaat. Een van de medewerkers is helper Miep Gies. De rechercheurs lopen door naar het kantoor van Victor Kugler: hij is als directeur verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering. Ze ondervragen hem en nemen hem mee om het gebouw te doorzoeken.
‘Ik dacht bij mezelf: als het maar een huiszoeking is’
De politie ging naar boven naar de opslagruimte in het voorhuis en ze vroegen wat er in al die kisten, zakken en balen zat. Alles moest open.
Bij de inspectie komen ze ook in de ruimte met de draaibare boekenkast. Voor de vluchtige kijker is niet te zien dat er een heel huis schuilgaat achter de kast, maar de rechercheurs vinden de geheime ingang naar het Achterhuis.
De onderduikers zijn volledig verrast. Al meer dan twee jaar leven ze met de voortdurende angst voor ontdekking. En nu is het zover.
Otto: ‘Ik was boven bij de Van Pelsen op Peters kamer en hielp hem met het schoolwerk. Plotseling kwam iemand de trap oprennen en toen ging de deur open en een man stond vlak voor ons met een pistool in zijn hand. Beneden waren ze allemaal verzameld. Mijn vrouw, de kinderen en de Van Pelsen stonden met hun handen opgeheven.’
De rechercheur pakt Otto’s aktetas, waar Annes dagboekpapieren in zitten en schudt die leeg om daar de waardevolle spullen in te stoppen. Annes dagboekpapieren vallen op de houten vloer. De onderduikers moeten zich klaarmaken voor vertrek.
Enige tijd na de arrestatie gaan de helpers Miep Gies en Bep Voskuijl naar het Achterhuis, waar Annes dagboekpapieren nog steeds op de grond liggen.
Miep en Bep rapen de papieren op en nemen ze mee naar het kantoor.
Daar bewaart Miep de papieren in een la. Van de onderduikers overleeft alleen Otto de oorlog. Als hij na de bevrijding terugkomt in Amsterdam, geeft Miep hem de papieren.
Hij maakt Annes droom waar : Iets betekenen voor andere mensen…
OPDRACHT!
Teken, schrijf een gedicht, songtekst, ….......................over jouw droom in de wolk.
als je wil mail je werk naar:
onsgodsdienstklasje@outlook.com
Opdracht!
Ons hoofd leegmaken is niet zo makkelijk. Sommige mensen mediteren daarom. De mevrouw in het filmpje hiernaast geeft jullie meer uitleg. Ze vertelt hoe je kan beginnen mediteren.
Bekijk het filmpje hieronder.
Jullie opdracht deze week is dus: een rustig plekje zoeken en probeer je hoofd leeg te maken.
Gebruik de tips die de mevrouw in het filmpje geeft.
Je kan gaan zitten, liggen,... wat je maar wil, zolang het makkelijk voelt.
Download de prent onder het filmpje en schrijf rond het kind wat de meditatie met jou deed.
- Werd je rustig?
- Werd je zenuwachtiger?
- Voelde de stilte vreemd?
(Kan je de prent niet afdrukken? Geen probleem, schrijf me dan maar een leuk briefje. )
Maak jouw eigen website met JouwWeb